Açık Kaynak Kod ve Para ve Kapitalizm ve Yaşam

02.09.2004

Okuyucu : 5.360
Günlük Okuyucu : 4

Başarılı bir açık kod programcısının maddi durumu başlıklı bir yazı Fazlamesai RSS' inde ilgimi çekti. Hemen okumaya koyuldum. Çünkü şahsen açık kod ve para, katedral ve pazar benzeri ikilemler ilgimi haddinden fazla çekiyor.

Benzer bir konudan 2003 yılında Mishoo, Free Software ve Detaylar yazımda uzunca bahsetmiştim. Gene benzer bir durum basitçe anlatmak gerekirse gelmiş geçmiş en iyi dillerden biri Perl' in geliştiricisi Larry Wall' un I didn't have the money to buy a new laptop cümlesi.

Bizim memleketimizde benzer vukuatlare çok daha yakınız ancak Perl gibi bir dili geliştiren bir kişinin bugün bunu demesi gerçekten akla zarar bir olay. Ne desem bilemiyorum !, Herşeyden öte kişisel olarak açık kaynak kodun sonunda para olarak kişiye döneceğine inanan bir kişiydim bazı fikirlerim karıştı. İleri de belki daha detaylı bir şekilde analiz edebiliriz bu konuyu. Tabii ki bunun yanında Redhat, Suse vs. gibi benzeri kurumlaşmış ve para basan açık kaynak kod teelli yapıların olduğunu da unutmamak gerek.

Yorumlar

RSS Bu makalenin yorumlarını RSS ile takip et!

Merhaba,
yaziyi ve yorumlarini tam olarak okursaniz aslinda boyle bir durumun olmadigini anlayabilirsiniz, o cumle olayi dramatize etmek icin sarfedilmis.

Bunun uzerine yine FM deki Clam antivirusun windows versiyonunun ciktigi haberine dikkat cekmek istiyorum, kanimda Clam'in sahipleride kisa surede Opensource dan iyi para kazanabilen akilli insanlar arasina girecekler, bu dusuncemi zamaninda snort ve Nessus icin de sarfetmistim her ikiside hakettikleri konumdalar suan.

Huzeyfe ONAL [ # | 02.09.2004 ]

Yorumları (bazıları hariç, okunma sistemi çok zor geliyor bana) ve yazıyı okudum, Olay ne kadar dramatize edilmiş olsa da bir gerçeklik payı var sanırım. Çünkü benzerlerini çok sefer duyduk. Ancak konu Perl' ün geliştiricisi olunca daha fazla dikkat çekti tabii ki.

Bir de konu biraz programcıların ben bir şey istemiyorum, beni evimde bırakın kodlayayım tarzı yaşa felesefesi ile iligli olsa gerek.

Bir de konuyu ben tamamen yanlış anlamadım umarım bu adamın şimdi maddi durumu çok mu iyi ?

Ferruh Mavituna [ # | 02.09.2004 ]

Açık kaynak ile para kazanılabileceğine inanmıyorum şahsen. Bu bir nevi "al bunu sana veriyorum. bana para vermek zorunda değilsin ama istersen ver" demek gibi birşey. Para vermek zorunda olmadığı bir yere kim para verir ki. Sen açık kaynak kodlu dünyanın en süper programını üret. Ücretsiz dağıttığın sürece kim sana para verir ki. Ha yaptığınız program çok ses getirir. Büyük bir firma sizi işe alırsa öyle olur.

Metin Aksu [ # | 02.09.2004 ]

Merhaba,
ne kadar suredir acik kaynak kod dunyasini izliyorsunuz bilemem ama bu dusuncelerinizi yaniltacak bircok proje suan aktif durumda , en basitinden ornek verecek olursam OpenBSD projesi aynen bu bahsettiginiz sekilde ilerliyor yani tamamen hobi amacli insanlarin guvenlik konusunda en iyisini yapmaya calistigi bir proje ve gecimlerini sattiklari cd , poster, t-shirt ve kisisel/kurumsal desteklerden sagliyorlar ama http://www.openbsd.org/donations.html sayfasina baktiginizda hicde azimsanmayacak bir topluluk tarafindan desteklendiklerini gorebiliriz. Sizin bu yorumlariniz biraz "Turkiye'li" mantigina yakisiyor bizim ulkemizde cok zor bu tip destekler vs, madem belese veriyor niye yardim edeyimki degil mi?...

Bu is biraz felsefe biraz ticaret kafasi isi eger siz az bir miktarla yetinebilip hayatinizi zevk aldiginiz islere adayabiliyorsaniz buyuk sirketlerin sizlere milyonlarca kurus dokmesi pek bir mana ifade etmez bu bir yasam felsefesidir, ama ayni sekilde hem yazayim zevk alayim hemde bu isten para kazanayim derseniz iste size ornegi PHP, python...

Son olarak da kendi adima bugune kadar kazandigim maddiyatin kurusu kurusuna Acik kaynak kodlu yazilimlar uzerinden oldugunu belirtebilirim.

Huzeyfe ONAL [ # | 03.09.2004 ]

kesinlikle Huzeyfe Onal'ın dediği gibi bu sadece Türk aklına uyar...

şimdiye kadar sevdiğim 4-7 projeye bağışta bulundum ve yazılımın ücretli dağıtılmaması ve projeye parayla destek olunabilmesi hoşuma gidiyor...

Ahmet AYGÜN [ # | 03.09.2004 ]

Dediğim gibi zaten şahsen bende insanların bu konuda temiz para kazanacağı/kazanabileceği görüşüne sahibim esas olarak. Ancak bu da işin vahim yönüdür.

Huzeyfe beyin de dediği gibi işin ticari / felsefi ilişkisi orjinal ve ilgi çekici.Ek olarak bu işin en bariz örneklerden biri yakın dönemde sourceforge a yapılan yarım milyon dolarlık bağışdır.

Ferruh Mavituna [ # | 03.09.2004 ]

Ben Türkiyedeki durumu söylüyorum zaten. Türk mlleti olarak para ile satılan yazılımlara dahi para vermeyen ve bu yüzden yazılım konusunda yatırım yapılmayan bir ülkeyiz.

Metin Aksu [ # | 03.09.2004 ]

Zaten durumu Turkiye'ye gore degerlendirmek zorundayiz. Bu durum acik kaynagin evrensel bir dusunce sistemi olmasi ile baglanti degil. Tamamen karnimizi doyurmak ile baglantili.

Acik kaynak genel olarak birseylere tepki olarak gelisiyor. Belki vahsilestirilmis kapitalizme, belki amerikanin haline... Ama gelisirken gozardi edilen bazi seyler var.

Zevkimiz icin yasamak, zevk icin kod yazmak ancak karnimizi makul seviyelerde doyurdugumuzda mumkun olabilir. Cunku kisinin esas amaci olsa olsa karnini doyurmaktir, ailesine bakmaktir. Cesitli yukumlulukleri olan bir kisinin ac,sefil ama zevki icin yasayan bir kisi olmasi ona "eziyet" cekmekten baska birsey kazandirmaz. Evet belki ac ama mutlu olabilir. Ama bu da bir yere kadar. Ornegin kisi herkesin bilmem ne hizlarda makineleri varken iyi bir programci olmasina ragmen "en azindan teknolojiyi, yani isinin parcasini" takip edemiyorsa ve 10 sene onceki teknolojileri kullanarak "isten zevk almaga" calisiyorsa bu ne kadar normal karsilanabilir?

Bazi acik kaynakcilarin "tuzu kuru" oldugu icin bunu anlamamalari normal. Ama hayat bir felsefe icinde degil bir gerceklik icinde alip basini yurumekte. Bizi felsefelerden cok hayat sekillendirmekte.

Ansugo [ # | 04.09.2004 ]

Tuzu kuru olmak yada olmamak sonucta kisinin elinde , bi onceki mesajda bahsettigim gibi sadece klavyesini kullanan ac kalir hem klavyesini hem aklini kullanabilen belini dogrultur ve kosar..

Ben acikkod yazilimi bir nevi meydan okuma olarak goruyorum, iyiysen yaparsin daha iyiysen yapar ve yaptirirsin diger insanlari da kendi projende calistirirsin, ve en onemliside acikkod ile insanlar artik kendilerini gosterebilme sansina sahip oluyor

Eskiye gore dusunursek, mesela cok iyi bir programcisiniz fakat kimse elinizden tutmamis kimseye yaptiginiz projeyi goturemiyorsunuz ve yillarca kendi halinizde gecinip gidiyorsunuz... ama simdi oylemi? En azindan sf de freshmeat da bir sayfa acip gerekli ciddiyeti gosterdiginizde kisa surede insanlar projenize dahil olabiliyor ve sonrasi malum.

Tabii her proje bu sekilde olacak degil cok buyuk umutlar beslediginiz projeniz belki cok fos ise yaramayan bisi de olabilir. Turkiye'de serbest yazilim ureterek suan cok iyi firmalarda cok iyi sartlarda calisan arkadaslar taniyorum(mesela enderunix grubu... , Turquaz ekibi vs).
Birde acikkod yazilimi hala bir tepki sonucu oluşmuş bir hareket gormek '90 yillardan oteye gidememek demektir. Sahsen sistem yoneticiligimsirasinda Ms sertifikasi almak icin calistigim verdigim emegi Linux icin ek olarka harcasaydim 2 kanadim daha olurdu, ben tepki icin degil isimi "iyi", "kolay" , "saglam" ve "dusuk ucretli" yapabildigi icin acikkod yazilimlari kullaniyorum.

..herkes hayata tuzu kuru olarak gelmedi degil mi?

Huzeyfe ÖNAL [ # | 04.09.2004 ]

ister, olumlu ister olumsuz olarak algınabilecek bir yorum olabilir belki ancak; eğer ki bağış alınabilecek kadar büyük bir projem olduğunu düşünüyorsam, -sg'deki yarım milyon kadar olmassa da kendi çapında- bunu şahsi görüşüm ancak, hiç bir şekilde açık kaynak koduna emanet edip, para gelirse gelir, ama mutlaka kullanalar, iyilik eder bana para yollarlar demektense, daha mantıklı bir kurumsal yapı ile, daha ciddi projeler için kodlarımı paylaşır/veya kendi başına yazılım olarka satarım. gerekirse, şirket olurum - pazarlama depertmanı kurarım - vb. vb. ancak şuna inanın ki bunların herbiri, bu denilen open source'da bir şekilde donation yapılır mantığından çok daha garanti ve de hayal olmayan bir mantıkdır.

ancak bi kaç kişi bana arkamdan açık kaynak koduna destek olmadığım için küfür edebilir ancak ben / benim gibi düşünenler en azından daha garantili bir şekilde kazanırız.

sonuç olarka bu dediklerim tabii ki de donation alıp kendini rölente edebilecek kodlar/programlar için geçerli, diğerleri zaten ticari olarak da kazanamazlar. orası ayrı.

Berk Aydın [ # | 06.09.2004 ]

Cumleleriniz cok karmasik anlasilmiyor, ama sizin bahsettiginiz konu bizim tartistigimizdan cok uzak. Siz bir manada opensource yazilimcilari is bulamadiklari icin mi donate kavramina yoneldigini zannediyorsunuz, acikcasi anlayamadigim cumlelerinizden bunu cikarabildim. Eger boyle bir dusunce var ise kafanizda biraz yukarida bahsettigim projelerin yazilimcilarinin nerelerde calistiklarini arastirin, mesela ben birkac ornek vereyim, KDE developerlarinin bazilari SAP yazilim gelistirme kadrosunda yine benzer sekilde Oracle'da Cisco'da calisipta bu sekilde opensource yazilimlarla ilgilenen onlarca insan var. Bu arada donation kavramini sadece programi kullanipta begenenlerin gonderdikleri uc bes kurus olarak algilamayin. http://www.openbsd.org/donations.html adresindeki donationlara bakarsaniz milyondolarlik olanlarinida gorebilirsiniz,...

Huzeyfe ONAL [ # | 07.09.2004 ]

Berk Aydın'a bu konuda katılıyorum. Ancak şu da var ki open-source demek "al bu program, bu da kodu, para da verme tepe tepe kullan."; GPL'in kurumsal versiyonu ile "sattığınız" bir yazılımın kaynadığını açma konuşuluyla bir nevi open-source uygulama yaratmış olursunuz. Tabi KDE, Linux gibi uygulamaların yapımcıları kendileri bilirler. Sanırım Ferruh Mavituna'nın veya bu siteye yorum yazanların MySQL, Linux, KDE gibi programlara rakip dünya çapında geçerli programlar yapmasını bekleyemeyiz. (En azından büyük bir kısmının ki buna ben de dahilim.) Bu durumda "donation" olarak fazla bişey beklemek de mantıksız olur diye düşünüyorum. Elinizdeki ürünü kurumsal bir ölçekte değerlendirmek bence daha mantıklı. (Tabiki ürüne de bağlı birşey bu.)

Can HANHAN [ # | 07.09.2004 ]

para herşeydir gunumzde nicin calışıyoruz kı para icin tabiki para verneyen bir işyerinde calışmak istermisiniz ben şahsen calışmak istemem onu icin paranın degerini bilin blin ki turkıye
yurusun dıscolarda yemeyin ok

selcuk yıldırım [ # | 08.05.2006 ]

Yorum Ekle





Kullanılabilir Taglar : [<blockquote>] [<strong>] [<em>]

Diğer Yazılar

Neredeyim ?

Ferruh.Mavituna » İlginç Diyaloglar » Açık Kaynak Kod ve Para ve Kapitalizm ve Yaşam

Ferruh Mavituna
© 2002-2007, Ferruh Mavituna

Sabit IP Adresi : 81.22.99.133, SSL Erişimi, Hakkında